lauantai 13. huhtikuuta 2013

Tästä se lähtee

Ikää 41 vuotta, pituutta 183 cm ja painoa 102 kg. Viimeinen luku on oikeastaan aika surullinen. Olen monta vuotta optimistisesti ajatellut, että tekemällä järkeviä valintoja joka päivä pidän kuntoni korkealla ja painoni kurissa. Tämä tarkoittaisi terveellistä elämää. Valitettavasti olen mukavuuteen taipuvainen, joten kaikki hyvät ajatukset unohtuvat, kun lysähdän sohvalle ja pistän TV:n päälle, tai käynnistän tietokoneen ja surffaan jonnekin netin syövereihin.

Hyvinvointitiimin Jarnon kanssa päätin lopulta ottaa itseäni niskasta kiinni ja pistää itseni jonkinlaiseen kuosiin. Kokemuksesta tiedän, että jollakin minun on itseäni motivoitava, joten päätin pistää tavoitteen: juoksen maratonin. Jarnon kanssa päätimme, että ensimmäinen välietappi on Vantaan maratonissa juostava puolimaraton. Siihen on aikaa reipas puoli vuotta, joten sitä varten tehtävä kunto-ohjelma on sellainen, johon löydän varmasti aikaa.

Tähän mennessä tapahtunut: Kävimme 30.3. Jarnon kanssa yhteisellä lenkillä, jonka aikana hän kartoitti tämän hetkisen kuntoni. Sen perusteella hän teki minulle ohjelman, johon sisältyy 3 juoksutreeniä viikossa. Tämän lisäksi pitäisi tehdä lihaskuntotreeni kerran viikossa. Se ei kuitenkaan ole pakollinen, ainakaan tässä vaiheessa. Lähden varovaisesti liikkeelle, jottei vahingossakaan tapahtuisi ylirasittumista tai liian kovan treenin aiheuttamaa kyllästymistä. Koska tunnen suurta viehtymystä elektronisiin laitteisiin ja tilastointiin, otin sykemittarini (Polar M21) ja Sports Trackerin (puhelimena Nokia Lumia 800) mukaan. Toivoin niiden antaman datan motivoivan minua liikkumaan.

Ensimmäinen treenipäivä oli 1.4.2013:

10 min reipasta kävelyä
40 min juoksu-kävelyä: 2 min hölkkää ja 2 min kävelyä syketasolla 130-160 1/min.
Loppuvaiheessa kaksi 1 minuutin reippaampaa vetoa, joiden välissä 3 min palauttelua.

Olen treenannut tuolla samalla tyylillä, eli juoksua ja kävelyä yhdistämällä 3 kertaa viikossa. Treenin kestoa kuitenkin tarkistettiin siten, että alussa on 6 minuuttia lämmittelyä ja sen päälle n. 25 minuuttia juoksu-kävelyä. Ensimmäisen viikon jälkeen Jarno nosti juoksuosuuksien keston 4 minuuttiin. Samalla syke pitäisi kuitenkin pysyä riittävän alhaalla, joten käytännössä joudun ylämäet vielä kävelemään. Huomenna juoksuosuuden pitäisi nousta 8 minuuttiin, mutta juttelen siitä varmaan vielä Jarnon kanssa. Lihastreenejä en ole tehnyt. Ne ovat korvaantuneet tytön kanssa uimahallissa käymisellä. Kunhan tässä kunto nousee jonkin verran, niin enköhän minä jaksa tuohon lihaskuntoonkin pistää paukkuja.

2 kommenttia: