sunnuntai 21. huhtikuuta 2013

Välineurheilua

Viikolla sain uuden sykemittarini, Polar RC3 GPS:n. Eilen kauppareissulla mukaan tarttuivat uudet juoksukengät. Olimme ostamassa tytölle haalaria, ja vaimo katseli itselleen samalla uusia kenkiä. Aikaa tappaakseni minä harhailin poistopöydälle, ja siellähän oli ihan pätevät kengät tarjouksessa. Ovat viime vuoden muotia, mutta jospa minä jotenkin sen kestän. Vanhat kenkäni eivät varsinaisesti olleet juoksukengät, joten uudet olivat sikäli tarpeen. Kokeilin niitä eilen, ja juoksu niillä on pehmeämpää kuin vanhoilla. Juoksen pääasiassa asfaltilla, joten uskon että ne olivat ihan järkiostos.

Eilinen lenkki oli vähän vaikea. Suoritin edellisenä päivänä Jarnon tekemän lihaskunto-ohjelman kotiin, ja sen jäljiltä jalat olivat vähän kipeät. Tämä näkyi sykkeessä, joka ei millään tahtonut pysyä rajoissa, vaan nousi väkisin liian korkealle. Keskisykkeeksi jäi 140, joka on yläkanttiin.

Sykemittari ja polarpersonaltrainer.com-sivusta laskee mm. juoksuindeksin sykkeen ja juoksunopeuden perusteella. Minun eilisen lenkin perusteella se on 33, joka tarkoittaa "huono". Saa nähdä, miten se tuosta lähtee nousemaan. Yritin tehdä heti mittarin saatuani Polarin kuntotestin (OwnIndex, jonka pitäisi olla vertailukelpoinen VO2max-indeksin kanssa). Testi tehdään levossa, ja sen aikana mittari mittaa sykevälivaihtelua ja sen perusteella arvioi hapenottokyvyn. Minulla on sykkeessä sellainen ominaisuus, että lähellä leposykettä ollessaan sydämeni jättää lyöntejä välistä. Ilmeisesti tämän vuoksi kuntotesti epäonnistuu. Tänään tein kuntotestin siten, että liikuin sen aikana kevyesti, jolloin syke oli 110-120. Testi meni loppuun onnistuneesti ja antoi tulokseksi 32. Sitä en tiedä, että kuinka oikein tuo on.
 
Harjoitustulos 20.04.2013 13:42

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti