keskiviikko 22. toukokuuta 2013

Kevyt viikko

Viime viikko oli niin sanottu kevyt viikko. Pitkää lenkkiä ei ollut, vaan peruskestävyyslenkkikin oli vain puoli tuntia. Torstaina oli kuitenkin vauhtikestävyyslenkki, eli vedin 20 minuuttia suhteellisen kovalla sykkeellä. Pikkulikka (5 v tyttäremme) on nyt oppinut kunnolla ajamaan polkupyörällä, joten olen ottanut hänet pari kertaa lenkille mukaan. Tuo vauhtikestävyyslenkki oli hänelle kuitenkin hiukan liikaa, eli valitettavasti hän ei pysynyt vielä pyörällään mukana. No, seuraavalla kerralla ehkä jo pysyy, kun tuo kehitys tuntuu olevan aika huimaa :) Tämän viikon alussa olin työmatkalla Oulussa, joten juoksin maanantain saunalenkin siellä. Tulee vähän vaihtelua maisemiin, mikä on ihan kivaa. Osa tuosta Oulun lenkistä meni Hupisaaressa, joka näytti ihan kivalta, pieneltä ulkoilusaarelta Oulun keskustan tuntumassa.

lauantai 11. toukokuuta 2013

Vaihtelevuutta harjoituksiin

Yksi tärkeä asia tällaisessa harjoittelussa on tietenkin motivaatio. Meistä jokainen varmaan motivoi itseään omalla tavallaan. Minullakin on useita tapoja, ja niistä yksi on vaihtelevuus. Peruskestävyyttä haettaessa pitäisi tehdä pitkiä lenkkejä matalahkolla sykkeellä. Siinä on huonona puolena se, että pitkän päälle tuollainen hidas junnaaminen voi olla tylsää. Lisäksi tuloksia voi olla vaikea huomata, vaikka niitä tuolla menetelmälläkin syntyy. Tämän vuoksi Jarno on pitänyt huolta siitä, että harjoituksissani on vaihtelevuutta. Teen pitkän lenkin kerran viikossa. Sen lisäksi viikossa on kaksi harjoitusta, joista toinen on ollut parin viikon ajan ns. saunalenkki. Se on lenkki, jonka aikana ei liian tarkasti saa seurata sykettä, vaan juoksun pitää olla rentoa ja hauskaa. Lenkin kesto on puoli tuntia, jona aikana tulee mukavasti hiki pintaan ja jonka jälkeen on mukava mennä saunaan. Saunalenkistä olkoon esimerkkinä 10.5. juoksemani lenkki. Viime keskiviikkona tein ensimmäisen kunnollisen vauhtikestävyysharjoituksen. Vedot olivat 1 kilometrin mittaisia, ja niiden välissä oli vastaavan mittainen palautumisjakso. Yllä puhuin tuloksista, ja yksi tulos näkyy tässä VK-harjoituksessa. Vedon jälkeen syke palautuu huomattavasti nopeammin kuin mitä se teki silloin, kun Jarnon kanssa aloitimme tämän yhteistyömme. Kun pari kuukautta sitten nostin sykkeeni 170:n tienoille, meni pitkä minuuttia ennen kuin se palautui esimerkiksi alle 130:een. Nyt palautuminen tapahtuu parissa minuutissa, eikä henkeä tarvitse haukkoa samalla tavalla kuin aikaisemmin. Tämäkin on yksi motivaation lisääjä.