tiistai 16. heinäkuuta 2013

Pitkä lenkki

Kävin tänään juoksemassa lenkin, jota isäni käytti paljon 90-luvulla, kun hän valmistautui Suomi juoksee -tapahtumaan. Hän oli joskus autolla mitannut lenkin pituudeksi 14 km, mutta Polarin gps antoi sille mittaa 15,9 km. Aikaa minulla meni 1:55. Juoksu oli koko lenkin ajan mukavaa, eikä missään kohdassa tullut tunnetta, etten olisi jaksanut. Olisin siis hyvin voinut puristaa tuosta ajasta jonkin verran pois. Reippaat 5 km lisää antaisi jo puolimaratonin. Minulla on ollut vielä vahvistamattomana tavoitteena juosta lokakuussa puolimaraton aikaan 2:15, mutta jos kunto tästä vielä nousee ja tuntuu hyvältä, niin yritän alittaa 2 tuntia. Tällä hetkellä minusta tuntuu, että se on hyvin mahdollista. Olemme Jarnon kanssa alkaneet miettiä treenin muuttamista, kun lokakuu lähestyy. Tähän mennessä olen juossut sekä peruskestävyys- että vauhtikestävyyslenkkejä. Painopiste siirtynee lähiaikoina vauhtikestävyyspuolelle, jotta saan juoksukuntoa puolimaratonille. Ruokavalioonkin pitäisi kiinnittää huomiota. Minulla on vieläkin reippaasti ylipainoa, ja jos saisin esimerkiksi 10 kg pois, jo se yksinään vaikuttaisi juoksuvauhtiin. Juoksuindeksiksi tuli tänään 44. Se on keikkunut pääasiassa välillä 40-43, eli siinä ei ole hirveästi tapahtunut muutosta. Ehkä vauhtikestävyyslenkkien lisääminen tuo parannusta siihenkin. https://www.polarpersonaltrainer.com/shared/exercise.ftl?shareTag=cc0edf952eccc625f15bc93f991ff530